Ікона Святої Трійці в храмі Воскресіння Христового

«Трійця» (також «Гостинність Авраама») — ікона Святої Трійці, написана Андрієм Рубльовим в XV столітті.

За основу ікони покладений старозавітний сюжет «Гостинність Авраама», викладений в вісімнадцатій главі біблейскої книги Буття.

Вважається, що найвищого ступеня розкриття духовної суті догматичного вчення про Пресвяту Трійцю досяг преподобний Андрій Рубльов у своїй іконі «Живоначальної Трійці». Рубльов відмовляється від типових розповідних деталей, які традиційно включалися в зображення Гостинності Авраама. Ні Авраама,  ні Сарри, ні сцени заклання тільця, атрибути трапези зведені до мінімуму: ангели зображені не за трапезою, а за бесідою. Жести ангелів, плавні та стримані, свідчать про піднесений характер їх бесіди. Вся увага зосереджена на безмовному спілкуванні трьох ангелів.

Формою, що найбільш наочно виражає уявлення про єдиносущність трьох іпостасей Св. Трійці, в іконі Рубльова стає коло – саме воно покладене в основу композиції. При цьому ангели не вписані в коло – вони самі утворюють його, так що наш погляд не може зупинитися ні на одній із трьох фігур і перебуває, швидше, всередині того простору, який вони собою обмежують. Смисловим центром композиції є чаша з головою тільця – прообраз хресної жертви і нагадування про Євхаристію (силует, що нагадує чашу, утворюють також фігури лівого і правого ангелів). Навколо чаші, що стоїть на столі, розгортається беззвучний діалог жестів.

Лівий ангел, що символізує Бога Отця, благословляє чашу – проте рука його знаходиться на віддалі, він ніби передає чашу центральному ангелові, який також благословляє її і приймає, нахилом голови висловлюючи свою згоду: «Отче мій, коли можна, нехай мимо йде від мене чаша ця; тільки ж не як я хочу, а як Ти »(Матв. 26:39).

Властивості кожної з трьох іпостасей розкриваються через  їх символічні атрибути – будинок, дерево, гора. Вихідним моментом божественного домобудівництва є творча воля Бога Отця, і тому над  ангелом, котрий  Його символізує, Рубльов вміщує зображення палат Авраама. Дуб мамврійський переосмислюється як дерево життя і служить нагадуванням про хресну смерть Спасителя і Його воскресіння, яке відкрило шлях до вічного життя. Він знаходиться в центрі, над ангелом, що символізує Христа.

Нарешті, гора – символ духовного сходження, яке здійснює врятоване людство через безпосередню дію третьої іпостасі Трійці – Духа Святого. В Біблії гора є образом «духовного піднесення», тобто на ній і відбуваються найзначніші події: на горі Синай Мойсей отримує скрижалі заповіту, Преображення Господнє відбувається  на горі Фавор, Вознесіння – на Оливній горі.

Єдність трьох іпостасей Святої Трійці є досконалим прообразом всякого єднання і любові – «Щоб були всі одно: як Ти, Отче, в Мені, і Я в Тобі, так і вони нехай будуть в Нас щоб одно були в Нас і вони» (Ін.17: 21).

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *